A pilates 12 tudományosan alátámasztott előnye – 1. rész

Közzétette: 2019-06-02 Egyéb

A pilates több, mint egy mozgásforma, hiszen nem csak a testünket hozza formába, hanem az elménket is.

Legtöbben azért iratkoznak be egy pilates órára, hogy enyhítsék az izomfájdalmat, szebb hasizmaik legyenek, vagy hogy felépüljenek egy sérülésből. A pilates minderre tökéletesen alkalmas!

A legnagyobb meglepetés akkor éri a pilateszezőkat, amikor az első pár hét után azt veszik észre, hogy a testük mellett az agyukban, az érzéseikben és az egész életükben történtek változások.

Mindenkinek jól jön egy kis kikapcsolódás a modern világ okozta nyüzsgéstől. A legtöbben azonban, amikor el szeretnék lazítani az agyat, a meditációhoz fordulnak. A pilates azonban ad valamit, amit egyik relaxációs módszer sem tud megadni – egyszerre dolgoztatja a testet, és pihenteti az agyat. Így tud kialakulni az az egyensúly, amelyre szükség van a boldog, egészséges élethez.

Nézzük, milyen (tudományosan is alátámasztott) előnyünk származhat abból, ha kipróbáljuk a pilateszt!

  1. A pilates javít a memórián és okosabbá tesz minket.

Ahogy belépünk a húszas éveink második felébe, a hippokampuszunk szép lassan elkezd veszíteni a volumenéből. Miért kell, hogy ez aggasszon minket? Azért, mert a hippokampusz felelős a kognitív funkcióért és a memóriáért. Úgy is mondhatjuk, hogy az agyunk zsugorodni kezd.

Sokáig gondoltuk azt, hogy mindannyian meghatározott számú agysejttel születünk, ez azonban, mint nemrég kiderült, nem igaz. Az agyunk képes új agysejteket generálni, lassítva ezzel a zsugorodási folyamatot. Ez számunkra jobb memóriát, jobb problémamegoldó készséget, magasabb intelligencia szintet stb. jelent.

Több kutatás foglalkozott már az agy és az edzés közötti kapcsolattal. Az eredmény minden kutatásnál egyöntetű volt – az edzés serkenti a neurogenézist (ez az új agysejtek termelődése), valamit megvédi a már meglévő agysejteket. Ezek a változások a hippokampuszban is észlelhetők.

A Journal of Physical Activity and Health tudományos magazinban olvashatunk a University of Illinois kutatásáról, mely szerint az agy funkciója sokkal magasabb pilates vagy jóga után, mint az aerobik edzések után.

  1. A pilates edzi az agyat.

Az új aktivitások elsajátítása edzi az agyat. Az Oxford kutatói fedezték fel azt, hogy amikor valami új aktivitást tanulunk, az agy fehérállományának sűrűsége megnő. A fehérállomány teszi lehetővé az idegsejtek számára a kommunikációt. Ha az idegsejtek létrejönnek, de nem tudnak kapcsolatba lépni egymással, akkor rövid időn belül el fognak halni, így a fehérállomány sűrűsége rendkívül fontos.

Az új aktivitások tanulása tehát elmaradhatatlan része az agy-fitnesznek. A legtöbbünknek azonban nincs ideje napi több órát áldozni egy új hobbira.

Itt jön képbe a pilates, ugyanis két legyet üthetünk vele egy csapásra – egyszerre dolgozunk a testen és az elmén is. Ha automatizáljuk az edzésünket (például akkor, ha tévénézés közben használjuk a szobabiciklit vagy a futószalagot, vagy ha odafigyelés nélkül átszaladunk ugyanazokon a jógagyakorlatokon), azzal megfelezzük az edzés jótékony hatásait, arról nem is beszélve, hogy a sérülések kockázatát pedig megduplázzuk.

Anne Bishop pilates oktató és kutató szerint a pilates egy új mozdulatának vagy módosításának megtanulásával egyszerre tudunk kihívást nyújtani a testnek és az agynak is.

További három cikken át fogjuk elemezgetni a pilates tudományosan alátámasztott előnyeit. Addig is, Joseph Pilates szavaival búcsúzunk: „a pilates testkondicionálási módszer – a test, az elme és a lélek teljes koordinációja.”

admin

About admin

Call Now Button