Tévhitek a pilatesről – 2. rész

Közzétette: 2021-10-23 Egyéb

Mi a közös Gwyneth Paltrow-ban, Madonnában és sok világklasszis NBA kosárlabdázóban?

A pilates!

Ez nem tévhit, előző cikkünkből azonban kiderült, hogy a zsírégető és erőnövelő képessége, a nőiessége és az, hogy külön felszerelést igényel, az. A továbbiakban még négy tévhitről kerül le a lepel.

5. tévhit: a pilates csak a hasizmokra jó

Az igaz, hogy a pilates legfeltűnőbb eredménye a lapos has, hiszen a pilates gyakorlatai a törzsre, pontosabban a keresztirányú hasizmokra fókuszálnak. A hasizom erősítése stabilitást és az egész testre kiterjedő mozgásszabadságot eredményez. Ez az oka annak is, hogy a pilates azoknak is ajánlott, akik hátfájdalomtól szenvednek.

A pilates azonban nem csak arra való, hogy feszesítsük vele a hasunkat. A pilates-szel egy rugalmas, erős testet kaphatunk, amely szabadabban és hatékonyabban tud mozogni. Egyensúlyban edzi az egész testet, nem csak a hasizmokat.

A pilates emellett az elmére is pozitívan hat. A pilates hat alapelve, a kontroll, a központosítás, a koncentráció, a légzés, az áramlás és a precizitás mind hozzájárulnak a test és az elme között lévő kapcsolat minőségének javításához.

6. tévhit: a pilates könnyű, csak gyengéknek való

Ez a tévhit több forrásból ered. Először is, a pilates rendkívül alkalmazkodó. Lehet nagyon könnyű, de nagyon nehéz is, attól függően, hogy az egyén milyen adottságokkal és kondícióval rendelkezik. Igazából a gyakorlatok modifikálhatósága képezi a pilates egyik legnagyobb előnyét a többi mozgásformával szemben. A másik ok a pilates népszerűségéhez köthető. Ahogy egyre populárisabbá vált, egyre több edzőteremben kezdtek el kezdő pilates tanfolyamokat tartani. Habár ez rendkívül hasznos, hiszen rengetegen ismerték így meg ezt a mozgásformát, a legtöbben mégis ezen a kezdő szinten maradtak, haladó szinten ugyanis jóval kevesebb tanfolyam létezik. A harmadik ok arra, hogy sokan könnyűnek vélik a pilatest az, hogy a pilates gyakorlatokat lassan kell végezni. A hangsúly a tudatosságon és a kontrollon van, nem pedig a gyorsaságon, így a külső szemlélő számára a gyakorlatok rendkívül könnyűnek tűnhetnek.

Más okok is vannak ezek mellett, többek között az, hogy kismamák számára is ideális, hogy rehabilitációs célokra is használják, és hogy fiatalok és idősek számára egyaránt megfelel. A pilates azonban még a legedzettebb sportolók számára is kihívást jelent.

7. tévhit: a pilates és a jóga egy és ugyanaz

A jóga és pilates oktatók egyaránt fogcsikorgatva hallgatják, amikor valaki a jógát és a pilatest, mint rokon értelmű szavakat használja. A pilates és a jóga nem ugyanaz. A pilates nem a jógából fejlődött ki, sem fordítva. Sőt, semmi bizonyíték nincs arra, hogy Joseph Pilates valaha is foglalkozott volna a jógával (habár az elme és a test kapcsolatát aktívan tanulmányozta). Két külön mozgásformáról van szó, amelyek jól kiegészítik egymást ugyan, de külön-külön is tökéletesen megállják a helyüket, hiszen a kezdetektől fogva úgy voltak elképzelve, mint külön mozgásformák.

8. tévhit: bárki taníthat pilatest

Ebben a tévhitben az az igazán szomorú, hogy valójában nem is tévhit. A gyakorlat azt mutatja, hogy valóban bárki taníthat pilatest, aki elolvas egy vékonyka kézikönyvet, megnéz egy-két DVD-t, vagy részt vesz egy rövid műhelymunkán. A pilates oktatása sajnos a cikk írásának pillanatában még nincs szabályozva. A pilates az edzésnek egy kifinomult formája, amely a megfelelő képesítésekkel rendelkező oktatót igényel.

Szerencsére mi, mint okos és tudatos vásárlók, meg tudjuk választani, hogy kinek az órájára iratkozzunk be.

A padlón végzendő pilates oktatói kurzusa rendkívül rövid, legtöbbször csupán egy hétvége, ám ezt a hétvégét sok-sok tanulóként eltöltött év előzi meg. A teljes-pilates oktatói képzés ennél jóval hosszabb folyamat, ami többek között anatómiai tudást, oktatói készségeket és megfelelő felszerelést igényel. A legtöbb pilates oktató rendelkezik a megfelelő szakmai háttérrel, ám mivel semmilyen törvény vagy szabályzat nem határozza meg azt, hogy pontosan kik taníthatnak pilatest, ezért a mi feladatunk, hogy utána járjunk, hogy mégis kihez szeretnénk beiratkozni.

Összegzésül: a pilates kiváló mozgásforma, ám számos tévhit övezi, így alaposan utána kell járnunk, hogy megfelelő módszer-e a céljaink eléréséhez. Akkor is hasznos, ha rajta kívül semmilyen más edzésformával nem foglalkozunk, a legjobb hatásokért azonban érdemes kombinálni. Most, hogy lerántottuk a leplet a nyolc legnagyobb tévhitről, talán kicsit bátrabban fogunk elsétálni a legközelebbi pilates órára.

katalin.pilates

About katalin.pilates

Call Now Button